Dnešní datum: 18. 10. 2014   | Hlavní stránka | Seznam rubrik | Download | Weblinks |    
  Hlavní menukulatý roh
Hlavní stránka
Seznam rubrik
Download
Weblinks
Ankety
TOP 15

RSS výstup
Rozšířené vyhledávání

  Seznam rubrikkulatý roh
mínus Astronomie
mínus Informace, komentáře
mínus Recepty na jídlo
mínus Schémata
mínus Udělej si sám
mínus UFO,technika,záhady
mínus Zajimavé články

  Vyhledáváníkulatý roh

Hledej
v článcích


Cyklistika UbytováníSamota ubytováníPenzion Jižní ČechyChaty Jindřichův HradecZarybněnostKunžakUbytování Česká KanadaUbytováníStrmilovChalupa Česká KanadaJižní Čechy chataKomorníkPenziony

téma * Něco k modelům
Vydáno dne 15. 08. 2008 (359 přečtení)

jak na otáčení dělových věží na maketě lodi

ovladani Náhodně jsem se dostal k řešení problému poněkud mimo svůj obor, neb
modelařením se nezabývám. Šlo o problém s otáčením dělových věží na modelu
lodi. Původní provedení totiž obsahovalo relátek asi jako dřívější telefonní
ústředna a podobný počet různých spínačů a mikrospínačů doplněných obyčejně
servy. Ke všemu tu ale byl další problém: použité motorky byly na 12V a točily
se tedy příliš rychle (i s napájením 5V). Požadavek navíc tedy byl, aby k
otočení věže o 180 stupňů došlo tak za 20-30 vteřin. Protože, jak se zdálo,
žádný popis či návod žadatel neměl, musel jsem něco vymyslet sám. Řešení to
možná není zcela ideální, ale za to je funkční a rozhodně váhově lehčí, jak
řady relé.

Původní zapojení tedy pracovalo tak, že servo seplo spínač, ten nějaké relé a
to pak motor, který měl doběhové spínače (aby se to neprotočilo dokola).

Zkusil jsem tedy navrhnout v první fázi zapojení, které by vyřadilo aspoň ty
doběhové spínače a dovolilo nastavit rychlosti otáčení v obou směrech
individuálně a to logicky i pro každý motor, neb všechny nemusí být zcela stejné
a nemusí pracovat do stejného mechanického odporu, že.

Především jsem zjistil, že uvedený motor se točí už při napětí od asi 1,7V a má
i tak velkou sílu, neb je přes převodovku. S napětím tak kolem 2V pak lze
dosáhnout těch asi 20 vteřin. Jenže: to napětí jednak nesmí kolísat, druhak
nemůže být přivedeno např. přes odpor, neb to se tedy motorku nelíbilo a
odmítal se rozběhnout. Přepínání jsem tedy vyřešil čtveřicí fetů IRF520 (zde
zbytečně předimenzované, ale byly "po ruce" - jinak by měly jít použít i
IRFU24N nebo možná i BS170). Motorek bere proud v desítkách mA, takže fety není
potřeba chladit (myslím mnou použitý motorek, viz foto). Fety jsou sice
zatíženy nesymetricky (na horních je větší výkon), ale to ničemu nevadí. (To je
dáno rozdílným napětím na gate oproti zemi u "horního" a "dolního" fetu.)
Poněkud podivné zapojení odporů v gate, kde odpory z fetů vpravo vedou na gate
těch vlevo místo aby vedly na optočlen je dáno spíše mojí chybou na desce, ale
neměnil jsem to, neb "co funguje, to neopravuj" a evidentně se nezdá, že by to
čemukoliv vadilo.

Fety jsou tedy otevírány "do kříže" fototranzistory v optobranách TCST2103. Ty
fungují jako "koncové vypínače", takže jakmile zajede do brány clonka, motor
zůstane stát i kdyby povel k otáčení trval! Začne se otáčet pouze po změně
povelu k otáčení na opačnou stranu. Pochopitelně je při montáži nutné dát pozor
na to, aby se motor otáčel i s clonkou k tomu optočlenu, co ho vypne, nikoli
opačně!!! Řízení otáček je dáno osvícením fototranzistoru LED diodou v
optobráně. To lze nastavit trimry (seriové odpory 1k0 jsou tu jako ochrana) no
a stabilní napětí pro LED je dáno stabilizátorem 7805 (stačil by i 78L05 a to i
pro více desek ovládání!).

A nyní: buď tedy využijeme stávající části v lodi ve stylu "servo a
mikrospínače" a mikrospínači budeme spínat vývody z trimrů na zem (což bude asi
platit tam, kde se otáčí jen jedna či dvě věže), nebo použijeme zapojení s
modulem Graupner Nautic expert 2-16K. Ten totiž dokáže spínat též proti zemi až
16 výstupů, čili přepínat 8! Protože ale umí pracovat v rozsahu asi 3 až 30V,
můžeme ho napájet 12V a stabilizátor pro všechny desky dát až za něj. (Přijímač
je ovšem napájen z vlastní baterie - to je poznámka proto, že si nemyslím, že
by bylo dobré napájet ho přes stabilizátor 5V společně s dalšími obvody ať by
už ten stabilizátor byl kdekoliv.) V zapojení byl pro informaci použit přijímač
DECADA od MZK.

Poznámka k modulu Nautic: v jeho návodu se sice uvádí, že může spínat až 0,7A
na každém výstupu, jenže hned zatím je psáno, že zátěží nesmí být motor! No a
když jsem viděl "firemní doplňkovou desku", tak tam bylo co? No správně, zase
dvě relé, hi! Pokud byste tedy potřebovali byť i jen pohon motorku bez kontroly
doběhu (např. jeřáb, naviják, radar), bude jednodušší použít tuto desku taky a
pouze místo optobrány použít (patrně jakýkoliv) běžný optočlen. Zapojení
chodilo i s WK16412 od Tesly...

Poznámka k optobráně TSCT2103: její označení na pouzdru je poměrně zmatečné,
asi na "zmatení nepřítele" či co. Anoda LED diody stejně jako kolektor
fototranzistoru je značena "+" - což by nebylo tak hrozné, kdyby katoda nebyla
značena "E" a emitor fototranzistoru pro změnu "D"!
Proto pozor při zapojení, sám jsem se spletl asi 3x...

Desku spoje neuvádím, jednak proto, že ani moje není ideální, ale hlavně proto,
že není jasné, jaké součástky použijete a jak malou desku si můžete dovolit (v
principu by šlo i SMD!). Problém je hlavně v tom, že když např. navrhnu nějaké
konektory "už s drátky", dá se čekat, že v době až budete toto číst, už nebudou
k sehnání. Obdobně není moc jasné, jaké motorky a s jakým odběrem použijete,
což bude mít zase vliv na použitý typ tranzistorů a zda budou či nebudou
potřebovat chlazení. Např. motorek na snímku bere tak 25-45mA ač je veliký až
převeliký, přitom zkouška např. s motorkem "do kazeťáku" pro změnu ukázala
odběr 300 až 500mA! Přesto doufám, že vám zapojení pomůže k řešení podobných
problémů, jako byl tento.



[Akt. známka: 5,00] 1 2 3 4 5

( Celý článek | Autor: Krysatec | Počet komentářů: 2 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

  Původní webkulatý roh

Původní Web

  Kalendářkulatý roh
<<  Říjen  >>
PoÚtStČtSoNe
  1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31   

  Brno ONLINEkulatý roh
Brno-Malinovského nám.

Powered by phpRS. Sponsored by benghi.org