alespoň podle mne...
Z dopisu IDS, Kordis:Vážený pane,
názor, že by měli cestující platit za vzdálenost není z našeho pohledu ideální. Pokud by bylo možno měřit vzdušnou
vzdálenost mezi místem nástupu a výspupu, pak by byl uvedený postup nejspravedlivější. To však, jak sám zcela jistě uznáte,
není možné. Právě, aby se předešlo nespravedlnostem a zmatkům spojeným s tímto principem, zavádí se zónový a pásmový tarif.
Právě z uvedeného důvodu je železnice mezi Brnem a Prahou nekonkurenceschopná. Proč by např. cestující z obcí vzdálených
vzdušnou časou stejně daleko od Brna měli platit za cestu více, když se cesta do jejich obce výrazně více klikatí. Zónový
systém zavádí do dopravy přehlednost a umožňuje každému cestujícímu předem přesně vědět, kolik za cestu zaplatí. Stačí si
spočítat zóny, nepotřebují sčítat kilometry ujeté různými druhy dopravních prostředků.
Takže: se zavádí zonový tarif. Ten má železnice a je z jeho důvodu nekonkurenceschopná a nyní zavádí platbu podle kilometrů...
Cestující z obce, kam je delší trasa platí stejně jako kam je kratší, neb vzdušnou čarou je to stejně daleko, ale přitom hromadná doprava jezdí po zemi a není letadlo...
Dostáváte vy slevu u benzinky proto, že se vaše cesta domů někde klikatí a máte proto větší spotřebu?
Zdá se, že spravedlivé je, že kdo bydlí blíž, platí víc a kdo dál, platí míň a zavádí se něco, s čím jiná společnost konkurenceschopná není, takže to ruší.
Co je na tom normálního netuším. Stejně tak nevím, jaký zmatek by mohl vzniknout tím, že by si cestující počítal kilometry místo zon! (Což se de fakto stejně u vlaků a busů dělalo, akorat že byly kratší a definované kilometry, nikoli oblastí odkudsi kamsi na šílené mapě! )