|
![]() ![]() Vydáno dne 21. 06. 2010 (525 přečtení) u levných modelů vrtulníků a letadel dopaplaný je to stejně! Navíc příkon hroznej, výkon žádnej, což platí vždycky. Nezbývá, než ukousnout plombu, pokud tam nějaká je, a strčit svůj krysí čumák do vysílačky! (Případně kočičí, pokud jste "tygr" jako Bengálec...) První zrůdností je už to, že se často používá 27MHz což je asi nejvíc zarušený pásmo na světě - s vyjímkou 50 a 60Hz, hi! To obyčejně radostně doplní krátká anténa (60-70cm), kterou je pak nutno vyměnit za 1m či 120cm. Aby to byla jo sranda, ty delší (80cm) bývají pro změnu k vysílačkám na 40MHz, hi! O anteně se v návodech nemluví a výkon se obyčejně honí tím, že vám zakážou používat NiMH a NiCd a doporučují alkaliky, neb ty mají nové tak 1,65V na článek, že. S tím se pak změří dosah, takže můžete počítat, že když se někde píše 150m, je to spíš tak 100m. No takže vlezete do vysílačky a co nevidíte? No především obyčejně nevidíte cívky, protože nějaký inteligent (nejspíš "inženýr" či "manažer") došel k názoru, že něco ladit je práce navíc, a SMCC tlumivka stačí. Jenže nestačí, že. Vysílací tranzistor je malý, jeho teplota ovšem velká! (Mimochodem mívá neznámá či žádná označení, bývá obyčejně NPN a taky má obyčejně kolektor uprostřed!) Pokud vyscípá, skuste něco jako KSY21, KSY71 nebo KF630 ale možná i jiné typy. Koncový stupeň bývá ve třídě A nebo až B... v A by mu patrně neměl narůstat kolektorový proud což se u některých vysílaček (u vrtulníků) při modulaci děje, jinde zas ne, a modulace je dle Bengálce AM. Já to sice netestoval, ale s ohledem na použité superregenerační přijímače by to dávalo smysl. To vás ale nemusí tížit, na to tu bude řada jiných zrůdností. Ty vás budou tížit jako přetížení 10G! U vrtulníků jako je Cobra a Volitation je v kolektoru SMCC tlumivka a další jako "prodlužovací cívka" v serii s oddělovacím kondem do anteny a hotovo! (Bože, to je konstrukce a la "Pat a Mat"!) Ten oddělovací kond mívá tak 100p, doporučuju zahodit a dát tam tak 1n. Podstatou je, aby tím lezlo vf ale nelezlo ss napětí z kolektoru na antenu! Jinak se pobavíte, až ji opřete nevhodně o zem napájení, třeba o kastli auta při nabíjení z autobaterky. Rázem budete mít model i s "kouři" (jak to mají rádi lodní modeláři) až na to, že kouřit se bude z vysílačky. Holt nezbude, než prodlužovací SMCC zahodit a dát tam píčlánek ve stylu co je zde: http://krysatec.benghi.org/phprs/view.php?cisloclanku=2010041101 Pokud je to na 40MHz, tak samozřejmě nižší kapacity a méně závitů! Tady jsou hodnoty pro 27MHz. Je dobrý, pokud někde máte antenu na 27MHz a přijímač s S-metrem, dá se tak zjistit, o kolik výkon stoupl, ač vlastní ladění je lépe dělat s indikátorem síly pole. (A NE u počítače, některý vysílačky bez úprav jako je ta od AirAce na 27MHz k "Micubiši Betty" dokonale zblbnou klávesnici, myš i UPSku! I na dva metry!) Pokud S-metr ukazuje po úpravě tako 1S více, můžete počítat s tím, že dosah bude asi dvojnásobný. Tedy oproti stavu BEZ úpravy, ne oproti bludům v návodu! Zvláštní případ jsou vysílačky na 27MHz k AirAce modelům jako je Micubiši Betty a podobně. Jednak mají desku v SMD, což se teda pobavíte když na to nevidíte, druhak mají jiné zapojení. Asi aby z toho aspoň nějaký výkon lezl. Tam laditelná cívka je, ale asi jí moc nenaladíte, že. Nejsem si zcela jist, zda je to laděný obvod v kolektoru nebo výstupní člen ale dle všeho to druhé. Čumí z toho do anteny ovšem zase SMCC tlumivka! Čili to co potřebujete ladit nejvíc to ladit nejde, že. Jelikož jsem se chystal na píčlánek, navinul jsem dvě cívky asi 18z na kostřičce s jádrem H10 ale zjistilo se, že se to dá doladit pokud jsou tyhle dvě cívky v serii a použité jen jako prodlužovací cívka místo tý SMCC. Zajimavé je, že když jsem navinul JEDNU cívku s více závity, ladění nebylo tak ostré a navíc kvuli krátké kostřičce jsem musel mít dvouvrstvé vinutí, tak jsem se na to vykašlal a dal tam ty dvě v serii a přilepil sopllepidlem a bylo. Signál tak vzrostl o 1S a více, dosah by tedy měl být dvojnásobný. Čili počítám tak 200m ale nemůžu to zkusit neb "chčije a chčije" jak říkal Kemr v tom filmu! (Dopr... byla tu zima jak v psinci, musel jsem zapnout topení: je mi 52 a nepamatuju, že bych v červnu topil!!!) Boha, ale kam těch 400mA teče, to by mne zajímalo! Vždyť to je cca 5W příkonu?! Nepamatuju, že by nám tak chlastaly AM CB vysílačky, co jsme si stavěli v 80tých letech a to se s tím dalo domluvit na GP antenu z Brna do Ochoze! Ke všemu "pod Hádek" k rybníku! Samozřejmě to hřeje tak, že to poznáte i přes dekl vysílačky. Ovšem ono to hřálo i předtím. Ostatně asi je to "normální" nebo co, neb ohledně vrtulníků přišel majl s textem: "Jinak výrobce se už nad sebou zamyslel a dosah opravil. Teď se ale neskutečně zahřívá elektronika a za letu vypadávají součástky. Naštěstí se toto objeví jen u pár kousků." ... Nepatří ty Číňany za to zabít? Patří! Já ty nový vysílačky neviděl ale vsadím se, že výrobce akorát ohulil proud tranzistorem! Té radosti na Starým Bělidle! Otázkou je, zda by tam nešlo dát do vf konce BD135 či tak něco, nám to kdysi v CB vysílačkách chodilo, mám dojem že i KC635. A chladič, aspoň malej, myší. Ostatně tam je něco týhle velikosti ale to jsem neprohlížel a myslím, že to bude stabec na nabíjení, ovšem je taky bez chladiče! (Tedy i AirAce vysílačky) Úžasně debilní nápad: extra pokud mám pravdu a když nabíjecí proud do letadla s NiMH je dle mne tak 1,5A! (Doprdele ta Sybilla měla pravdu, čínský nebezpečí je už tady!) Pokud jde o akku v modelech, ty lipolky jsou fakt děs, extra v kombinaci s jinýma problémama. Především mají paměťový efekt a musí se po měsíci nelítání naformovat, asi tak 3x až 5x nabít a vybít, jinak holt nelítáte! (Napětí podle nabíječky i měřením je, kapacita není...) Extra zhovadilost je, když v modelu máte 1600mAh ale nabíječka dává cca 500mA a nabíjíte to teda 3 hodiny na 6minut letu! U letadel je to to samý: na NiMHu 150mAh máte lítat tak 6-8minut, ale nabije se za ten samý čas proudem 10C. Na lipolku 450mAh asi 3x déle, ovšem nabíjet se dá jen 1C čili JAKOUKOLIV lipolku bez ohledu na kapacitu nenabijete dřív, jak asi za hodinu! Tak nevím, buď si musíte koupit tak tři, ovšem to vás s nabíječkou vyjde tak na to samý jak celý letadlo, nebo si ssebou brát do pole nějakou babu až dvě (s Volitationem a nabíjením na 3hodiny i více bab...), abyste měli co tu hodinu dělat! Jinak jak už jsem psal: pevnost letadel AirAce je veliká, pevnost vrtulníků tím menší, čím je vrtulník větší! Na Volitationu urazíte podvozky i pádem ze dvou metrů, na Apache infra neupadlo nic ani pádem na silnici dobře z 10-15m! Furt vychází, že byste si měli koupit vírník, ač je x-krát dražší, jednak nepadá jako šutr, nelítá jako střela (na jediný strom v okruhu půl kilometru, ovšem 35m vysoký...), a dáte do něj civilizovanou vysílačku a přijímač např. na 35MHz. Ovšem musíte ho postavit ze stavebnice, že. Kdybych na tom finančně nebyl jak kostelní myš, taky si ho koupím! (Eh... v kostele se sice vybírají peníze při mši, ale bohužel je nevybírají myši!) ( Celý článek | Autor: Krysatec | Počet komentářů: 6 | Přidat komentář | ![]() ![]() |
|
Powered by phpRS. Sponsored by benghi.org