Podívejte se jak jsou udělaný špulky v elektroměru či wattmetru. Jasně, tam se to násobí v reálným čase a skončí to buď jako výchylka ručičky (wattmetr), nebo se to vesele integruje s časem vrtícím se nesmyslem (elektroměr). Čili to, co potřebujete vědět, je skutečnej příkon, nikoliv zdánlivej. Je jasný, že pokud připojované zařízení nevrtí fází, stačí změřit proud a napětí a ponásobit to, protože cos(0)=1 a tím pádem se zdánlivej příkon rovná skutečnýmu. Ovšem v případě, že sestřelíte napětí kondem, bude cos(fi) nějaký hodně malý číslo. Je zhruba jasný proč. Úbytek na kondu bude velkej, kdežto na zátěži malej, že. U srážecího kondu jde prostě o to, že hnete fází proudu proti napětí tak, že v místě, kde budete mít maximum proudu už půjde dolů napětí a obráceně. Takže pokud měřák jen tupě změří napětí a proud a ponásobí to, pak začne v případě, že zátěž točí fází, ukazovat nesmysly.
Jak jistě víte, stavím doma PA a když už mám na stole láhve s pospojovaným žhavením v serii (6x27V/300mA podle katalogu) a u toho mám v serii srážecí kondenzátor (6M), zkusím jak moc blbě měří wattmetr za dvě kila z Lídlu - typ Silvercrest PM-334-FR. Ampermetrem jsem naměřil 310mA, napětí na vyžhavenejch lahvích je 162V (změřeno) a na síťový straně jsem měl 228V. Čísla jsou to změřená. Pro jednoduchost budu uvažovat, že žhavení je čistě odporová zátěž, čili fází nevrtí, ono to bude na 50Hz nejspíš pravda. Takže skutečnej příkon bude 162*0.31={50.22W}. Zdánlivej příkon je též jasnej, 228*0.31={70.68VA}. Účiník (cos(fi)) je poměr těch dvou čísel, čili 50.22/70.68=0.711. A co změřil silvercrest? Příkon 50.5W (ukazuje po 0.5W), účiník 0.73 (ukazuje po 0.01). Ty čísla vycházejí přesněji než jsem čekal! Protože integrace je už softwarová záležitost, jsem přesvědčenej že i watthodiny bude ukazovat správně. Logicky z toho plyne, že tenhle krám nejen můžete používat k měření skutečného příkonu a nebude vracet nesmysly, ale můžete to vesele používat i na měření účiníku, což budete potřebovat v momentě, což se hodí v momentě kdy potřebujete snadno zjistit jak moc máte zatíženej/nezatíženej motor. To se za ty dvě kila docela dá, ne?