Projekt Aurora
Autor: Krysatec <krysatec(at)post.cz>,
Téma: UFO,technika,záhady, Vydáno dne: 24. 07. 2005
článek Michala Hamšíka
STRATOSFÉRICKÁ HROZBA
Vývoj letecké techniky jde kupředu jve skocích. Vždy se objeví něco nového, co
poté jiní výrobci napodobují a rozvíjejí do doby, než se objeví další generace.
Posledním takovým skokem byl nástup technologie „stealth“, tedy tzv.
neviditelných letounů, v podobě B-2, F-117, a nejnověji i F-22 Raptor. A nebo
ne?
Podivný rozpočet
V roce 1985 se v požadavcích rozpočtu amerického Ministerstva obrany (Pentagonu)
, jež se nedopatřením dostal na veřejnost, objevila položka s názvem „Aurora“,
a to vedle existujících letounů SR-71 a U-2 v kolonce "air-breathing
reconnaissance" (průzkumné letouny s aerobními motory). Ačkoliv poté byl
oficiální rozpočet rychle „opraven“ a Pentagon se vše snažil ututlat,
odstartoval tento nechtěný (?) únik informací vlnu zájmu „šťouravých“ novinářů,
odborníků i laiků. Co je to Aurora? Oficiálně nic takového neexistuje. Vrabci
na střeše si ovšem cvrlikají, že se jedná o hypersonický průzkumný a snad i
bombardovací letoun, jež by měl spojit či spíše překonat parametry
superrychlého SR-71 Blackbird a „neviditelného“
B-2.
Trochu historie
Jsou pro taková tvrzení nějaké důvody? Nepochybně. Stačí se jen ve zkratce
podívat na vývoj letectví. Na konci druhé světové války měla většina letounů
vrtulový pohon a dosahovala v lepším případě rychlostí kolem 700 km/h. První
proudové stroje na tom nebyly o mnoho lépe, ale v posledních měsících války a
zejména po jejím skončení došlo k ohromnému skoku ve vývoji. Vždyť již ve druhé
polovině padesátých let spatřila světlo světa letadla, jež běžně dosahovala
okolo dvojnásobku rychlosti zvuku (např. F-4 Phantom II či MiG-21). V dalším
desetiletí vznikly v USA stroje SR-71 Blackbird (Mach 3,2) a prototyp
bombardéru Valkyrie (Mach 3,1). Rusové reagovali stíhačkou MiG-25, jež svou
rychlostí (Mach 2,8 až 3,2) hravě překonala srovnatelné letouny NATO. A tak to
šlo dál až do osmdesátých let, kdy se filozofie konstrukce letadel poněkud
změnila – už nešlo o rychlost, ale o nepozorované proniknutí obranou
protivníka. V červnu 1981 tajně vzlétl americký F-117A, první letoun kategorie
„Stealth“, tedy stroj sice podzvukový, ale zato prakticky neviditelný na radaru
(tehdejší konstrukce) a s minimalizovaným tepelným i elektromagnetickým
vyzařováním. O pár let později jej následoval bombardér B-2 založený na
obdobných principech. Dnes už tato technologie patří fakticky mezi známé a
„běžně“ používané i u jiných nově vyvíjených letadel, a to nejen v
USA.
Utajený vývoj
Je tedy zřejmé, že vývoj ve vojenském letectví běží stále kupředu a každé
desetiletí se objevují nějaké nové technologie. Není ani žádný důvod domnívat
se, že by tomu v devadesátých letech 20. století a v současnosti bylo jinak.
Příznačné ovšem je, že o existenci obou posledně jmenovaných letounů se
veřejnost v USA i na celém světě dozvěděla až zhruba 10 let po jejich vzniku
(vlastně vešly ve známost až „díky“ první válce v Perském zálivu). Jejich vývoj,
zkoušky, přidělení k bojovým jednotkám i operační lety probíhaly v naprostém
utajení, ačkoliv některé indicie jejich existenci naznačovaly. Podobně je tomu
i dnes. Máme všechny předpoklady domnívat se, že USA mají k dispozici nový
letoun, založený na obecně dosud málo známých či zcela neznámých technologiích.
Nejen že to jaksi vyplývá z logiky věci, ale existují i další důkazy a stopy,
počínaje výše uvedeným „prosáknutím“ požadavků rozpočtu, přes úniky informací
z vojenských kruhů, až po pozorování svědků. Ačkoliv skutečné jméno letadla
není známo, všeobecně se pro něj vžilo označení „Aurora“. Občas se ale objeví i
jiné krycí názvy, např. Senior Citizen, XR-7, Grandfather, SR-91 a
jiné.
Hodnověrná svědectví
Již v srpnu 1989 spatřil Chris Gibson, inženýr pracující na ropné plošině
v Severním moři, na obloze zvláštní černé letadlo trojúhelníkového tvaru.
Svědectví tohoto muže má obzvlášť velkou váhu, neboť býval pracovníkem
britských Royal Observer Corps se specializací na rozpoznávání letadel, o čemž
napsal i několik knih. Tento na slovo vzatý a uznávaný odborník nebyl schopen
stroj ani při poměrně dobrých podmínkách pozorování identifikovat a označil jej
za neznámý typ. Přitom bylo zřejmé, že se jedná o americký letoun, neboť letěl
ve formaci s tankovacím KC-135 v doprovodu 2 taktických bombardérů F-111. Díky
tomu také máme poměrně přesnou představu o jeho velikosti. Od té doby bylo
podobných svědectví hlášeno mnoho, přičemž mezi nejznámější patří údajné
přistání tajemného letounu na skotské letecké základně Machrihanish v listopadu
1991. Několik zmínek o pravděpodobné existenci Aurory včetně poměrně podrobných
popisů z „dobře informovaných zdrojů“ bylo otištěno i v renomovaných
publikacích, např. Aviation Week & Space Technology, Jane's All the World's
Aircraft či Jane's Defence Weekly. Zajímavá jsou i některá měření seismologů.
Jejich přesné přístroje jsou totiž schopny poměrně spolehlivě detekovat tzv.
sonické třesky, vznikající při překročení rychlosti zvuku. Mnohdy ovšem
naměřily něco v místech, kde oficiálně žádný nadzvukový letoun být
neměl…
Dobře střežená základna
Vývojové oddělení stroje, a snad i jeho současná operační základna, se mají
nacházet ve všem ufologům dobře známé Area 51, čili na základně USAF zvané
Groom Lake Air Force Base, ležící asi 120 km severozápadně od Las Vegas
v hornaté oblasti Nellis Range. Základna o rozloze asi 20 tisíc km2 se používá
ke zkoušení tajných leteckých programů, ke kterým patřil v 50. letech minulého
století letoun U-2, později SR-71 Blackbird, a též zmiňované F-117A a B-2.
Pověsti říkají, že je zde uskladněna rovněž havarovaná mimozemská kosmická loď
i s těly osádky, a že zde probíhá výzkum mimozemských technologií. Pro nás je
ovšem důležité, že z okolí zdejšího přísně střeženého letiště, jehož dráha má
dle družicových snímků délku téměř 10 km, bylo hlášeno mnoho pozorování Aurory.
Od roku 1986 byla navíc pro veřejnost uzavřena velká území kolem základny,
v 90. letech zde americká vláda nakoupila další pozemky a zároveň se v celé
oblasti ještě zpřísnila bezpečnostní opatření.
Nový druh pohonu?
Všechny popisy Aurory mají něco společného – letoun má víceméně trojúhelníkový
tvar, vyznačuje se zvláštním pulsujícím zvukem a zanechává na obloze zcela
nezvyklou, pro něj typickou kondenzační stopu, známou jako „korálky na šňůře“.
To ukazuje na neobvyklý druh reaktivního pohonu, jež stroji umožňuje dosahovat
velmi vysokých rychlostí. Podle dostupných informací má totiž letoun kombinovat
vylepšenou technologii Stealth s rychlostí několikanásobně překračující
rychlost zvuku. To by znamenalo, že Aurora se může velmi rychle přesunovat
prakticky po celém světě, aniž by o tom kdokoliv věděl. Hodně se spekuluje o
tom, jaký motor vlastně Auroru pohání. Nejpravděpodobnější se jeví použití
pohonné jednotky pracující na principu PDWE (pulse detonation wave engine), což
je – zjednodušeně řečeno - supersonický náporový motor („scramjet“ -
supersonic-combustion ramjet) doplněný o detonační komoru. Během chodu v ní
dochází k sérii pravidelných „explozí“, jež produkují postupné tlakové vlny, a
ty následně stlačují a zahřívají palivo v náporovém motoru. To způsobuje velmi
prudké hoření a samozřejmě výtok plynů tryskami. Tento pohon by na obloze
zanechával přesně takovou stopu, jakou popisují svědci. Jako nejvhodnější
palivo se jeví tekutý metan nebo vodík. To by mělo další výhodu, neboť palivové
nádrže by mohly absorbovat značné množství tepla vznikajícího spalováním, což
by zabránilo přehřívání povrchu a také snížilo tepelné vyzařování stroje. Další
diskutovanou možností je použití jednotky RBCC (rocket based combined cycle),
což je hybrid proudového, náporového a raketového motoru. Ovšem ne všichni se
drží takto při zemi – některé prameny mluví dokonce o mnohem exotičtějších
pohonných jednotkách využívajících antigravitace.
Čekání na budoucnost
Soudě podle doby, jež uplynula od prvního známého pozorování, stroj v současné
době pravděpodobně již ukončil stadium zkoušek a létá v běžné operační službě.
Ať už by byl použit k ofenzivním účelům či „jen“ k průzkumu a špionáži, stává
se vskutku strašlivou zbraní, neboť dnešní prostředky protivzdušné obrany jej
prakticky nejsou schopny sestřelit a ve většině případů ani detekovat. Je tedy
možné, že byl použit například při útocích na Afghánistán a Irák. Odpovědí na
otázky o skutečné podobě a parametrech Aurory se nejspíše dočkáme až
v horizontu několika let. Nezbývá než doufat, že projekt bude jednou odtajněn a
nebude zneužíván při prosazování mocenských zájmů. Možná se dočkáme i toho, že
použité technologie najdou smysluplné využití také v civilní
oblasti.
Michal Hamšík
AURORA – ODHADOVANÁ TECHNICKÁ DATA
Pravděpodobný výrobce: Lockheed Advanced Development Projects („Lockheed Skunk
Works“), nebo Northrop Délka: cca 33 m Rozpětí: cca 18 m Maximální rychlost:
Mach 5-8 Dostup: více než 45 000 m