Odšumění SM-261
Autor: benghi <benghi(at)inmail.cz>, Téma: Schémata, Vydáno dne: 09. 10. 2007



Je celkem známá věc, že magnetofony řady SM-26x syčí jak hadi v kádi, teprve nedávno jsem ale zjistil proč.

Dlouze jsem se snažil vymyslet, proč tento magnetofon syčí tak příšerně ikdyž nic nepřehrává. Obecně se tvrdilo, že se tam nevypíná snímací zesilovač, což je dokonce i pravda, ovšem zas se mu zkratovává vstup (alespoň u té mé SM-261, nevím, zda to je standardní chování, či nějaká úprava). Efekt to bohužel mělo pramalý. Jednoho dne odešel jeden z kanálů a já se začal trochu podrobněji zabývat vnitřkem toho vehementu. Vypadá to asi takhle. Za lebkou je snímací zesilovač, odtud vede signál do desky s Dolby na vstup dekoderu (kterej jde vypnout zas jiným signálem, leč přes tu desku to jde) a do jednoho poměrně nenápadnýho přepínacího bodu. Odtam to jde na linkovej zesilovač, indikátor úrovně a ven do výlezu Monitor. Ze vstupu jde signál na předzesilovač, odtam do Dolby koderu a z něj do přepínacího onoho přepínacího bodu. Paralelně na linkovej zesilovač je připojenej záznamovej zesilovač, kterej se zapíná jenom při záznamu. V přepínacím bodě se teda přepíná mezi výstupem z Dolby dekoderu (přehrávání) nebo Dolby koderu (záznam), přičemž indikace záznamový úrovně je řešená na linkovým zesilovači (je posazenej paralelně) nikoliv na záznamovým zesilovači, no budiž. Blbá vlastnost je bohužel to, že když zapnete při záznamu Dolby, pak do výlezu Monitor vede signál po průchodu Dolby koderem s čímž by se dalo žít, zrůdnější je ovšem ten přepínač. Je to 4066ka, ovšem dederonská a syčí jak blázen, navíc se to s časem zhoršuje. V první chvíli jsem naznal, že náhrada jedné 4066ky jinou 4066kou nic moc dobrýho nepřinese, pročež jsem se ji rozhodl nahradit pomocí relé. Zakoupil jsem 12V relé, jeho spínání jsem řídil signálem Z (záznam) přes vhodný NPN tranzistor. Přepínací kontakty jsem použil na přehazování mezi výstupem dolby dekoderu (rozpínací kontakt) a výstupem dolby koderu (sepnutý kontakt). Všechny tyto signály jsou přístupné na místě původního 4066, takže to chce vzít sokl DIL14, nabastlit to na něj, zalít chrchlometem a zapájet do desky. V pohodě se to tam vejde. Moje překvapení ovšem nastalo v momentě, kdy chrchlomet začal měknout a kapat. Ano, když totiž budete nahrávat na 90ku kazetu, bude relé minimálně 45minut sepnuto, přičemž se zahřeje tak, že se rozteče nejen chrchlomet, ale i to samotný relé. Nevím, co se to tady prodává, ale je to teda něco, v TRXech jsou relé na přepínání PI článků v koncovým stupni sepnutý klidně několik dní aniž by se něco stalo, ty u nás prodávaný relé nevydrží ani hodinu, mně se rozteklo po 15 minutách. Naznal jsem, že buď musím koupit kvalitní relé, což se mi nechtělo, neb jednak nevím kde (no nejspíš u Bučka nějaký starý, s minimem plastovejch součástí) druhák bych pro něj musel chodit, dotřetice by stálo určitě aspoň kilo. Dostatečně nasrán jsem tam vrazil novou 4066ku a když jsem tak na to koukal, sakra, to nemá zablokovaný napájení, to nemá zablokovaný ty digitální vstupy, no prostě děs. Tak jsem ty digitální vstupy chytil přes 2n2 k zemi, napájení jsem zablokoval obligátníma 100n a zkusil to zapnout a ono to (světe zboř se) nesyčelo. Tak jsem ještě pro tu srandu zkusil ty kondenzátory vytáhnout, co to jako udělá, začalo to sice velmi decentně syčet, ale pořád to bylo o několik řádů lepší, než předtím. Čili rada je jednoduchá. Vyhoďte z toho ven tu původní 4066ku, dejte tam nově koupenou (je mezi těma dvěma deskama od Dolby - jsou nápadný, dvě desky blízko sebe kolmo zasunutý do tý hlavní) a zablokujte ji alespoň napájení pomocí keramiky 100n, lépe i ty vstupy na Z a /Z a je po problému i bez nějakýho relé.