Nekvalitní výrobky
Autor: Krysatec <krysatec(at)post.cz>, Téma: Informace, komentáře, Vydáno dne: 14. 12. 2007



i služby

Jednoduché zdůvodnění jsem našel na BL v článku Václava Špíky o českém zdravotnictví (na http://www.blisty.cz/2007/12/14/art37783.html ).

cituji: Novy1 Poprvé jsem se o neradostné situaci v oblasti kvality v našem průmyslu dozvěděl
před několika lety v novinovém rozhovoru s německým manažerem české pobočky
velké zahraniční společnosti Evobus. Tenkrát již mnoho našich firem získávalo
certifikaci kvality dle ISO 9000. A k tomu uvedený manažer prohlásil, že i když
mnoho našich podniků tuto certifikaci získalo, kvalita jejich výroby se často
nejen nezlepšila, ale dokonce i zhoršila a že si to nedovede vysvětlit.

Začal jsem se o to zajímat a velmi brzo jsem příčiny tohoto stavu zjistil.
Mnohý český podnikatel se totiž domníval, že vlastně potřebuje jen „papír“ o
certifikaci, bez ohledu na skutečnou kvalitu svých výrobků nebo služeb. V tom
ho plně podporovali mnozí certifikační „podnikatelé“, kterým šlo jen o výdělek,
a kvalita je ve skutečnosti vůbec nezajímala. A tak příslušnému podnikateli za
určitý obnos certifikát vydali. Pro zajímavost uvádím, že certifikace dle ISO
9000 stála tehdy pro malý podnik (cca 25 zaměstnanců) asi 300 tis. Kč.

Sám jsem se tehdy domníval, že se jedná o přechodný jev a že tržní mechanismy
tuto situaci během krátké doby napraví. Ale to se zřejmě vůbec nestalo. V
časopise Perspektivy jakosti č. 2/2007 na str. 25 píše zkušený odborník toto:
Za dobu, kterou jsem strávil v oblasti nákupu, jsem dospěl ke „statisticky
významné“ zkušenosti, že česká firma s certifikovaným systémem řízení jakosti
zpravidla nezaručuje vyšší standard služeb. Dalším důkazem je i přednáška s
názvem Stav péče o kvalitu – Vážná hrozba důvěryhodnosti certifikace podle ISO
9001, uvedená v programu mezinárodní konference Inovace a péče o kvalitu (Praha,
Nymburk 6.– 8.11.2007)
.