Ochrana žárovek na mopedu
Autor: Krysatec <krysatec(at)post.cz>,
Téma: Informace, komentáře, Vydáno dne: 15. 02. 2011
ovšem jak???
babetta
Když jsme u těch ochran, zajímalo by mne jak vyřešit spolehlivě ochranu žárovek
na mopedech. To mě už taky dlouho leze krkem, třeba na Babettě hoří jen to
hvízdá, ale i na Garelli mi vyhořely i když je tam tlumivka (kterou nevím jak
byste na Babettu vyráběli když to nemáte kde, čím, a na co navinout a navíc
nevíte kolik a čeho navinout na co, že). Obyčejně se člověk nasere na nacpe tam
žárovky ne na 6V ale na 12V načež časem začnou hořet i ty popř. i ty na 24V,
neb s klesajícím odběrem stoupá napětí a tak si moc nepomůžete. Zvýšení odběru
může zas způsobit to, že napětí klesne, ...ale časem na nulu protože přehoří
cívka u magneta, což se stane v noci v lese nebo taky v noci ale uprostřed
temný křižovatky. To může být strašlivej problém u mopedu jako je Garelli, kde
nemáte možnost sehnat náhradní cívku a navíc nevíte ani parametry ty původní i
kdyby byl někdo ochoten ji převinout - což nebude. Když bude, zjistíte, že
možná by bylo cenově lepší sehnat jinej moped na náhradní díly.
Teoreticky pomůže hnát vše přes nějakou diodu 3-5A a pouštět na žárovky jen
půlvlny, podobně mám na Babettě řešený blinkry. Potíž je ale hlavně v tom, že
když má motor malý otáčky, nesvítí to ni boha, a když to svítí při malých
otáčkách, tak to při ohuleným plynu vypálí žárovky. Pomiňme tady tlumivku, neb
je pro nás nevyrobitelná a neřešitelná. Též lze pominout nabídky prodejen kde
se prodávaly stabilizátory nejasného původu do Babetty, co řešily vypálení
žárovky tím, že se posléze vypálily samy - ovšem za cca 4x vyšší cenu, že.
No první co každýho napadne, je usměrnit to a udělat zdroj proudu nebo stabec
napětí třeba s LM nebo 78xx: no tak na to rychle zapomeňte! Ty napětí na cívce
naprázdno lezou do desítek voltů! No a ti švábci vydrží na vstupu tak 30V
maximálně. Ke všemu je musíte chladit a to dost, neb tím pohulí tak 2..3A
(dejme tomu 12V 21W plus 4W koncový světlo což je defakto 25W). Ale ono vám to
ten švábec stejně prorazí... ...když nikdy, tak v okamžiku kdy ta 21W žárovka
zdechne na "scíplý vlákno" a napětí vyletí do nebe jako můj krevní tlak při
pohledu na sociální pracovnici.
Buď teda potřebujete stabilizátor napětí ale: 6V značí hovadský úbytek napětí
na stabci při vysokých otáčkách a proud kolem 3-5A což je šílený. A navíc ho
musíte jednou nohou uzemnit. No a 12V zase značí, že na malý otáčky to bude prd
svítit. Z toho plyne stabec proudu, ovšem pokud bude jen jeden, při přepálení
žárovky v reflektoru vyhoří zaručeně i ta v zadním světle. Takže abyste měli
dva...
No a otázkou je z čeho je i tak udělat: možná by byl lepší FET jak nějaký
bipoláry... mj. i kvůli těm napětím na tranzistoru. Otázkou je, jak to spáchat
aby to vydrželo a ideální by bylo kdyby to mělo jednoduše nastavitelnej ten
proud! Ono na každým krámu jsou jiný žárovky... vpředu dejme tomu 12V 15W až
21W a vzadu 12V 2W až 5W.